بازاریابی شبکه ای چیست؟ ( انواع، عملکرد و مثال ها )
کلمه بازاریابی به خودی خود دارای چندین تصویر شناور است. وقتی این کلمه را می شنویم، به مغازه ها، مشاغل بزرگ وهمه چیز فکر می کنیم. ما به کوچکترین فروشگاه مواد غذایی در منطقه خود تا شرکت های فناوری اطلاعات که خدمات ارائه می دهند و نرم افزارهای جدید تولید می کنند تا بازاریابی اینترنتی همه و همه فکر می کنیم. همه چیزهایی که در بین این هزاران فکر به وجود میآیند تحت بازاریابی قرار میگیرند.
بازاریابی نیز با گذشت زمان بسیار تکامل یافته است. این فقط به خریداران، فروشندگان و بازرگانان محدود نمی شود. با گذشت زمان همه چیزبه سرعت تغییر کرده است.
انواع جدیدی از بازاریابی تکامل یافته اند، راه های جدیدی به وجود آمده اند و قلمرو بازاریابی را گسترش داده اند.
یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی شبکه ای است.بازاریابی شبکه ای یک مفهوم تجاری است که یک شرکت را با تکیه بر شبکه ای از توزیع کنندگان رشد می دهد. ایجاد پول معمولاً مستلزم استفاده از سه نوع اساسی استراتژی سیستماتیک است: تولید سرنخ، استخدام، و ساخت و مدیریت. بازاریابی شبکه ای به سه دسته تک لایه، دو لایه و چند سطحی تقسیم می شود.
به زبان ساده، بازاریابی شبکه ای یک مفهوم تجاری است که بر فروشندگان مستقل از افراد دیگر، عموماً فروشندگانی که در خانه بازاریابی می کنند تکیه دارد. اگر یک شرکت بازاریابی شبکه ای راه اندازی می کنید، ممکن است نیاز به ایجاد شبکه ای از شرکای تجاری یا فروشندگان داشته باشید تا به شما کمک کنند تا در ایجاد سرنخ و بستن فروش به شما کمک کنند.
اصطلاحات مرتبط با بازاریابی شبکه ای
فروش مستقیم: شرکت های بازاریابی شبکه ای محصولات خود را مستقیماً به مشتریان تبلیغ می کنند و به جای یک کانال توزیع کاملاً تعریف شده، به مشتریان می فروشند. به شرکت کنندگان وظیفه فروش اقلام داده می شود و به ازای هر فروش که انجام می دهند، کمیسیونی به آنها پرداخت می شود.
کارآفرینانی که خوداشتغال هستند (IBO)
شرکت کنندگان به عنوان IBO شناخته می شوند زیرا آنها طوری رفتار می کنند که گویی شرکت خود را اداره می کنند.
توزیع کننده
اکثر شرکت های بازاریابی چند سطحی، اعضای خود را به عنوان توزیع کننده و نه فروشنده معرفی می کنند.
Downline
اعضای جذب شده توسط توزیع کننده یا افراد تازه استخدام شده توسط این اعضا، خط پایین توزیع کننده را تشکیل می دهند. همه توزیع کنندگان از فروش پایین خود سود می برند.
Upline
همه توزیع کنندگان در سلسله مراتب بالای یک عضو تمام راه تا رئیس فروش بالا است. در فروش انجام شده توسط شرکا، همه توزیع کنندگان در کمیسیون دریافت می کنند.
طرح
فهرستی از تمام روشهایی که فروشندگان ممکن است کسب درآمد کنند، تهیه میکند. این طرح همچنین نشان می دهد که چگونه پرداخت بر اساس حجم فروش و تعداد شرکای استخدام شده متفاوت است. سازمان های معتبر تا حد امکان استراتژی خود را برای کارکنان باز می کنند.
حامی مالی
شخصی که کارمند جدیدی را به شرکت می آورد.
استخدام یا همکاری
فردی که توسط اسپانسر وارد شرکت می شود. حامی از بابت فروش این شریک پاداش داده می شود.
انواع بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای در سطوح مختلف عمل می کند.
بازاریابی شبکه ای تک لایه
بازاریابی شبکه ای دو لایه
بازاریابی شبکه ای چند سطحی
بازاریابی شبکه ای تک لایه :
شما به برنامه وابسته یک شرکت ملحق می شوید تا محصولات یا خدمات آن را از طریق بازاریابی شبکه ای تک لایه بفروشید. شما نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و فروش مستقیم تنها منبع درآمد شماست. Avon، یک شرکت لوازم آرایشی شناخته شده، از بازاریابی شبکه ای تک لایه استفاده می کند.
برخی از طرحهای وابسته به اینترنت برای هدایت ترافیک به وبسایت شرکت وابسته به شما پول میدهند. شبکه های تک لایه همچنین شامل طرح های وابسته پرداخت به ازای کلیک و پرداخت به ازای سرنخ است.
بازاریابی شبکه ای دو لایه :
بازاریابی شبکه ای دو لایه، بر خلاف بازاریابی شبکه ای تک لایه، نیاز به استخدام دارد، اما پاداش شما کاملاً به آن وابسته نیست. شما برای فروش مستقیم (یا ترافیک هدایت شده به یک وب سایت) و همچنین فروش مستقیم یا ترافیک توصیه شده تولید شده توسط شرکت های وابسته یا توزیع کنندگانی که انتخاب می کنید برای شما کار کنند، پاداش دریافت می کنید.
بازاریابی شبکه ای چند سطحی :
برخی از سازمانهای فروش مستقیم از بازاریابی چند سطحی استفاده میکنند تا توزیعکنندگان موجود را تشویق کنند تا در ازای بخشی از فروش استخدامکنندگان، توزیعکنندگان جدید را جذب کنند. افراد استخدام شده “پایین خط” توزیع کننده هستند. همچنین توزیع کنندگان از فروش مستقیم محصول به مشتریان سود می برند.
، یک سازمان بازاریابی چند سطحی معروف که اقلام بهداشتی، زیبایی و مراقبت از خانه را ارائه می دهد، نمونه ای از یک سازمان فروش مستقیم شناخته شده است.
بازاریابی شبکه ای چگونه کار می کند؟
بازاریابی چند سطحی ، بازاریابی سلولی، بازاریابی وابسته، بازاریابی مستقیم مصرف کننده، بازاریابی ارجاعی، و حق رای دادن مشاغل خانگی همگی اصطلاحاتی هستند که برای توصیف بازاریابی شبکه ای استفاده می شوند.
شرکتهای بازاریابی شبکهای اغلب لایههایی از فروشندگان ایجاد میکنند، که در آنها به فروشندگان انگیزه داده میشود تا شبکههای فروشندگان خود را جذب کنند.
افرادی که یک ردیف جدید را شروع می کنند، از فروش خود و همچنین فروش افراد در سطحی که شروع کرده اند کمیسیون دریافت می کنند.
با گذشت زمان، ممکن است یک لایه جدید ظاهر شود، که کمیسیون اضافی را برای لایه بالا و همچنین لایه میانی فراهم می کند.
درآمد یک عضو بازاریابی شبکه ای به فروش محصول و همچنین به استخدام بستگی دارد.
هر فردی که به تیم بازاریابی شبکه ای ملحق می شود دو فرآیند را طی می کند: اولی آموزش و دیگری فروش.
آموزش
اولین قدم پس از عضویت، تبدیل شدن به توزیع کننده شرکت است، یعنی از این پس شما فروشنده محصولات خواهید بود.
از آنجایی که کسب و کار مستلزم فروش و جذب توزیع کنندگان است، شرکتی که به آن ملحق می شوید یا حامی شما به شما آموزش جامع محصول و فروش ارائه می دهد.
برای کمک به شما در شروع کار با شرکت، شرکت اطلاعات کامل محصول و همچنین اقلام تبلیغاتی مانند مواد تبلیغاتی و ابزار ارتباطات بازاریابی را در اختیار شما قرار می دهد.
شما در مورد پیچیدگی های خط تولید شرکت خود، الزامات کیفیت و ایمنی که آنها برآورده می کنند، نحوه مقایسه آنها با رقبا، درخواست هایی که باید از مشتریان انتظار داشته باشید، و راه حل هایی برای سوالات متداول، از جمله چیزهای دیگر، یاد خواهید گرفت.
اکثر شرکت ها آموزش فروش را همراه با آموزش استخدام افراد جدید ارائه می دهند، معمولاً یک کارگاه آموزشی کوتاه برای آن ترتیب می دهند.
فروش
زمانی که شرکت به شما دستور فروش، دانش و محصول را داده و شما را به ابزارها و لوازم لازم و همچنین بسته راه اندازی مجهز کرده است، آماده شروع کار هستید. حامی شما در طول آموزش شما در دسترس خواهد بود و همچنین به شما در شروع کسب و کار کمک خواهد کرد.
جستجو یا تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه، واجد شرایط بودن افراد بالقوه، تعیین قرار ملاقات با مشتریان بالقوه، ملاقات با آنها و ارائه پیشنهاد تجاری MLM، پاسخ به سؤالات و کمک به آنها در تصمیم گیری برای پیوستن به شبکه، و پیگیری آنها. به طور منظم برای یک تصمیم مثبت اکنون بخشی از فرآیند فروش شما خواهد بود.
این روند با ثبت نام آنها به عنوان توزیع کننده، دریافت آموزش محصول، فروش و تامین ابزار، مواد بازاریابی، و کیت شروع، و همچنین الهام بخشیدن و همکاری با آنها برای کمک به رشد شبکه خود ادامه می یابد.
شما تلاش خواهید کرد تا علاوه بر استخدام و توسعه شبکه توزیع کننده خود، فروش خرده فروشی را افزایش دهید. تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه برای خرده فروشی شامل خانواده، دوستان، همسایگان و جامعه محلی شما و همچنین همکاران، شرکت شما و سایر شرکت هایی است که با آنها ارتباط شناخته شده ای دارید. یک مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای ساده به این صورت عمل می کند.
نمونه هایی (مطالعات موردی) بازاریابی شبکه ای
Tupperware
یکی از شناخته شده ترین سازمان های بازاریابی چند سطحی در جهان است. این نام تجاری که در سال 1938 در ایالات متحده تأسیس شد، این شرکت تولید کننده ظروف پلاستیکی در دار نگهداری مواد غذایی است وبا شرکت هایی با روش های توزیع سنتی مانند نوار اسکاچ یا جاروبرقی هوور برابری می کند. در هر دقیقه، تقریباً 40 مهمانی Tupperware در سراسر جهان برگزار می شود.
Avon
یک شرکت لوازم آرایشی با میلیون ها نماینده فروش و درآمد سالانه 3.63 میلیارد دلار در سال 2020 است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های بازاریابی چند سطحی در جهان است. Avon Products، Inc. توسط Natura & Co، یک شرکت آرایشی و بهداشتی که مالک The Body Shop نیز هست، در اوایل سال 2020 خریداری شد.
Herbalife
یک شرکت بازاریابی چند سطحی است که مکمل های غذایی را می فروشد. این شرکت در سال 1980 در کالیفرنیا تأسیس شد و امروزه حدود میلیون ها توزیع کننده مستقل در سراسر جهان دارد.
Amway
Amway با درآمدی حدود 8.5 میلیارد دلار در سال 2020، بزرگترین شرکت بازاریابی شبکه ای جهان است. از زمان تأسیس آن در میشیگان در سال 1959، این شرکت به بیش از 3 میلیون نماینده فروش محصولات بهداشتی، زیبایی و مراقبت از خانه در بیش از 100 کشور افزایش یافته است.
مزایای بازاریابی شبکه ای
هیچ محدودیتی در اندازه سازمان بازاریابی شبکه ای وجود ندارد. این موضوع به این دلیل رخ می دهد که کسب و کارها ممکن است با تعداد زیادی از افراد برای تبدیل شدن به توزیع کننده شراکت ایجاد کنند. همچنین توزیع کنندگان می توانند با سایر توزیع کنندگان فرعی همکاری کنند تا فروش شرکت را افزایش دهند.
شرکت ها برای تبلیغ محصولات خود نیازی به تکیه بر تبلیغات ندارند زیرا دارای یک شبکه توزیع قوی و قدرتمند هستند که مستقیماً مشتریان را درگیر می کند.
ساختار توزیعکننده همچنین بر حاشیه سود خردهفروشان تأثیر میگذارد که توسط شرکتها به عنوان هزینه در نظر گرفته میشود. این حاشیه سود به توزیع کنندگان منتقل می شود و شرکت ها از بار مالی خود رها می شوند.
مزیت دیگر این است که شرکت ها مجبور نیستند به اندازه سابق پول زیادی برای ذخیره سازی و تحویل هزینه کنند. این به دلیل این واقعیت است که توزیع کنندگان مسئول این هزینه ها هستند.
به دلیل این چارچوب، توزیع کنندگان می توانند مقدار بی پایانی از معاملات تجاری خود با سازمان کسب کنند. آنها می توانند هم از درآمد و هم از پورسانت های خود درآمد کسب کنند.
به طور خلاصه، بازاریابی شبکه ای یکی از انواع تکنیک های بازاریابی است. افرادی که در آن دخیل هستند آن را منحصر به فرد می دانند و معتقدند که بازار با سرعت شگفت انگیزی در حال گسترش است. در آینده نزدیک، ممکن است بتوانیم شاهد گسترش شدید دنیای بازاریابی شبکه ای باشیم. تا آن زمان می توانیم شاهد رشد خوشحال کننده آن باشیم.