دوره «تربیت مدیر بازرگانی حرفه ای» با هدف تربیت مدیران بازرگانی با مهارت های لازم در امور تخصصی و کاربردی در صادرات، واردات، ثبت سفارش، امور گمرکی و ترخیص کالا، مبانی و روش های پرداخت های بین المللی، بیمه، حمل و نقل و بهره مندی از مزایا و معافیت ها و تسهیلات مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در مرکز توسعه صنعتی مکاترونیک قابل برگزاری و صدور مدرک معتبر میباشد
ارتقاء استاندارد زندگی در جامعه ، مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمان های اقتصادی و اجتماعی است. توسعه کشور نیاز به مدیران آموزش دیده ای دارد که بتواند آموزه های خود را با بازنگری های مستمر علمی و تجربی دنیا سازگار کرده بهره وری را افزایش دهد و بویژه در بخش بازرگانی و تجاری با بکارگیری ظرفیت ها و امکانات موجود،کالا و خدمات بیشتری تولیدکند
در حال حاضر نقش بنگاه ها و سازمان ها در اقتصاد کشورها، به ویژه از دیدگاه اشتغال زایی و سهمی که در توسعه دارند روز به روز بیشتر شناخته می شود. این بنگاه ها عمدتا نیازمند حمایت های مراکز آموزشی در حوزه خدمات آموزشی برای تربیت مدیران کاردان و تحویل آنان به جامعه است که ضمن افزایش بهره وری، به تبع خود، سوددهی متوازن و بیشترآنها را نیز به همراه خواهد داشت
بنگاه های کوچک و متوسط کشورمان با تهدیدات ناشی از اثرات جهانی شدن نیز مواجه اند و این موضوع باید در برنامه ریزی مدیران آنها به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مقابله با آثار ناشی از جهانی شدن ، قابلیت هایی برای مدیران اقتضا می کند که عمده درمدیران بنگاه های کوچک و متوسط کمتر می توان آن را جستجو کرد. کسب این قابلیت ها نه تنها به برخورداری از تجربیات ذی قیمت نیاز دارد بلکه عمدتا وابسته به آموزش های تخصصی مدیران است
مدیریت دارای دو بعد علم و هنر است ، به این معنی که گاهی افرادی را مشاهده می کنیم که دارای اطلاعات بسیار زیادی در خصوص تکنیک ها و تئوری های مدیریتی هستند . ولی قابلیت به عمل در آوردن آنها و توانایی در بکارگیری توانمندی های علمی خویش را ندارند و در یک جمله اطلاعات مدیریتی خوبی دارند ولی مدیر خوبی نیستند. لذا نمی توان این ادعا را داشت که چنانچه تکنیک های مدیریتی را خوب آموختیم ، لزوماً مدیر خوبی هستیم، زیرا مهارت های ضروری و رفتاری شخصی دراین زمینه بسیار موثر است. بنابراین شایسته است که افراد در حوزه کاری خود از فنون آن آگاهی کسب نمایند، زیرا این مساله دربازارهایی که رقابت شدیدتری در آنها وجود دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است
سرفصلهای دوره
آشنایی با سازمان های بین المللی و نقش آنها در تجارت جهانی
آشنایی با مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی و فرصت های بازرگانی
آشنایی با مدیریت سازمان های تجاری و هلدینگ ها
تحلیل محیط کسب و کار
مدل و اصول زنجیره های ارزش جهانی
مدیریت بازاریابی و فروش حرفه ای
قوانین و مقررات تجاری (واردات و صادرات)
مدیریت صادارت و برندسازی در تجارت بین الملل
مدیریت حمل و نقل و مسائل امورگمرکی
تامین منابع مالی و انواع آن در تجارت بین الملل
ریسک و هزینه در تجارت بین الملل
تهیه و تنظیم قراردادهای بین المللی
نقش تجارت الکترونیک در بازرگانی
اصول اخلاقی و ملاحظات زیست محیطی در بازرگانی
حضور موثر در نمایشگاه ها
مکاتبات تجاری به زبان انگلیسی
مهارت های ارتباطی و شبکه سازی بین الملل